Pages

Tuesday, December 30, 2008

Proposalku...

Ingat lg tak sal proposal pojek yg aku kena wt tu???projek tu mesti dan bersangkutan dgn kos yg aku amek.proposal tu da dianta pd Jumaat lps n time tu aku tak g kls sbb aku g Program Ketahanan Lanjutan UPSM.

Nak taw tak???proposal aku tu kena reject!!!sdey...huk3 hari ni ktorg tunjuk proposal len lak.pon kena reject.adehh..poning2..nk reka produk pe ag nih???

Tlg..tlg...tlg...produk tu tak leh bnyak sgt mekanikal sbb aku ni kos elektrik.so,produk mesti la aplikasi drp apa yg aku blajar..tak pe lah,selamat berjaya Shawal n da geng..chayok2!!!

Monday, December 29, 2008

Award dari Fire

Entri ni khas tuk Fire sbb telah sudi menganugerahkan award kpd sy pd Majlis Anugerah Rakan Bloggers ApiGolek (MARBAG) 2008 yg buat julung kalinya diadakan oleh beliau.Makaseh ye Fire..susah2 je.=)

Award tersebut telah selamat sy bawa pulang dan akan sy paparkan di bawah.meh sama2 kte tgk award apa yg telah sy menangi..



Award2 yg telah sy menangi..tq Fire..=)

Ketahanan Lanjutan...

Salam..



Lenguhnyer kaki nih..luka2 pon ade.ni gara2 duk men lumba lari dlm sungai la nih.kena batu2 tajam.tuk pengetahuan sume, sy baru je balik dari Kem Semai Simoi di Negeri Pahang.prgram yg dinamakan Kursus Ketahanan Lanjutan Fasilitator ni diadakan pd 26-28/12/08 dan bleh dikatakan pnutup kursus tuk thn nih.

selepas acara Water Confident/Drifting

Kem yg dipilih juga btol2 di kg org asli iaitu kawasan pedalaman.n dah tentu la kawasan tersebut mmpunyai psekitaran yg memang smulajadi.bak kata org tua2,back to nature..hek3

sesi Public Speaking

Kursus pd kali nih lebih menekankan pd aspek Public Speaking(ps).so,setiap aktiviti da tentu la bnyak yg menggunakan suara.kami juga diajar teknik2 yg btol tuk bnafas yg bleh diaplikasikan ketika ps @ ceramah.

seronok bermandi manda

Antara pengisian lain ialah Jungle Tracking, Water Confident, Night Walking, Recall, Sesi Ceramah, Explorace, dan banyak lagi.Semua program mempunyai input yg berguna n berbeza yg sememangnyer perlu sama2 kta aplikasi.

antara aktiviti Obstacle

Saya rasa ckup la stakat tu dlu.hope junior dpt terus jOin program UPSM n ukhwah sesama kta terus kekal terjalin..=)

bbq di malam unggun api

unggun api yang menerangi malam kebudayaan

seronok mandi atas rakit

Tuesday, December 23, 2008

New Product...!!!

I got an asgment from my lec!!!..my god!!!cmne nih???stiap group @ company tdiri drp 4 org dikehendaki design satu produk baru yg blom ade kt pasaran @ pnambahbaikan tuk produk yg sedia ada.

So,sesape yg sering de prob harian n memerlukan produk tuk tlg memudahkan life korang,cpt2 la bg idea ek.cam produk idaman korg ke..coz produk yg ktorg akn wt nih maybe akn dipasarkn di mne2 market.

Kami kna submit proposal sal projek pd Jumaat nih.doakan kami bjaya ek.company kami tdiri drp :-
  1. Sarwan as CEO
  2. Shawal as Secretary
  3. Hazwan as Marketing
  4. Che Khairi as Engineer
Any idea kna cpt la ek.a.s.a.p. sgala sokongan rakan2 amatlah dihargai..=)

Sunday, December 21, 2008

Lagu dari penjara...

Ntah npe ek.tbe2 lagu nie ngah melonjak nek lak skg.bnyak version lak tu.antara yg tak ketinggalan dlm mempopularkan Lagu Dari Penjara @ Cinta Tiga Segi skg ialah Kristal n Saleem.ramai ank muda baik di kota mahu pon di desa yg ska ngn lagu nie.smpai da hafal lirik.
Tp apakah cite sebenar disebalik Lagu Dari Penjara???meh sama2 kte siasat...ada ura2 menyatakan penyanyi asal kpd lagu nie telah membunuh suami bekas kekasihnyer krn tak sanggup kehilangan awek kesayangannyer tu.
Beliau telah menyerah diri n sempat membuat pmintaan terakhir sblom beliau dijatuhkan hukuman gantung sampai mati.pmintaan beliau ialah tuk menyanyikan Lagu Dari Penjara yang lirik ditulisnyer sendiri.
Sejauh mne kesahihan cite nih???wallahualam..itu la bahana bcinta.ade yg indah,pahit n tak kurang tawarnyer..stiap yg tjadi pasti ade hikmah.jgn la sampai kte dikawal oleh nafsu n emosi.biarlah kte lemparkan cinta kte hanya kpd Allah..
Sekian..


Saturday, December 20, 2008

Cahaya..Kegelapan...

Sekali, apabila terjadi blackout, semua orang akan kelam kabut dan gelabah. Kalau terjadi pada waktu perdana, maka tersangkut dan tergendalalah banyak urusan lebih-lebih lagi yang melibatkan mesin dan teknologi tinggi. Syarikat-syarikat besar mengeluh kerugian berjuta-juta ringgit.

Kalau berlaku pada sebelah malam pula, alamat bergelap-gelitalah keluarga. Anak-anak kecil menangis kelemasan dan ketakutan. Hati menjadi rimas khasnya bagi orang yang siang malamnya sudah terbiasa dan tidak pernah lekang dengan lampu dan cahaya.

Kerana perlukan cahaya juga, maka lilin dan ‘lampu simpan cahaya’ diusaha dapatkan segera sebagai alternatif sementara menanti tenaga eletrik dipulihkan semula. Lilin pun lilinlah, asalkan dapat sedikit cahaya.

Begitulah sifat manusia yang tersangat perlu dan berhajatkan kepada cahaya. Keperluan mereka pada cahaya hidayah, cahaya keimanan, cahaya ilmu dan kebenaran sebenarnya berjuta kali ganda lebih-lebih lagi amat diperlukan.

Jikalau cahaya-cahaya atau ‘Nur’ ini tidak ada, alamat gelap-gelitalah ‘kerajaan’ rohaniah dan batiniahnya. Walaupun cahaya mentari menyimbah terang ke serata ceruk dan ruang muka bumi ini, namun ia masih tersesat dan terkandas kerana Nur hatinya sudah terpadam. Walaupun cahaya neon dan kalimantang di rumah dan di jalanan menyinar dan membias indah, namun ia tetap terjebak ke dalam dosa dan mungkar kerana Nur di hatinya yang telah suram dan beransur kelam.

Wednesday, December 17, 2008

Kebusanan..

Saat sume org nga sonok2 bercuti kt umah, nga bz ngan aug, nga bz ngn keje sndirik, aku lak sorg2 kesepian. da takde arah tuju.hilang pedoman jap.nk lepak2 pon,takde sesape..

Dek sbb tu la,masaku bnyak diabeskan kt blik je..

Cpt la bukak sem.rmai sket kengkwn.ceria sket idup.de gk teman tuk bsuka,bduka,bgaduh n sbgainye lah.

Nape la sem aku stat awal..adehh..Aku kebOsanan...!!!

Monday, December 15, 2008

Shopping di Warta..






















Lenguh tgn den bwk brg bnyak2.seorg lak tu.nk wt cmne. Nk taw aku beli pe???meh kte tgk ek..zass..

  1. Pisau sayur berharga 2.90
  2. Rice cooker berharga 49.90
  3. Beras 5kg berharga 13.00
  4. Sabun mandi LUX berharga 2.29
  5. Sabun serbuk Bio Zip berharga 3.80
  6. Pencuci muka berharga 10.96
  7. Kicap berharga 3.60
  8. Minyak masak berharga 6.25
  9. Bawang kecik berharga 4.91
  10. Maggi berharga 3.99
  11. MI Sedap berharga 3.30
  12. Cili kisar berharga 1.30
  13. Bawang putih berharga 1.20
Total sume brg2 yg aku beli bjumlah RM107.40.under bajet lg..yey!!!aku da ade rice cooker sendirik.hek3 meh la kengkawan singgah blik..pasni bilik da jd dapor..muahaha (ooops..jgn gtaw felo ek..)

Sebenarnyer de ag brg yg tak sempat nk bli..tu pon sbb da bnyk.takot tak muat raga motor lak..hek3 len kali lak ek..

adios..=)

Saturday, December 13, 2008

Tag drpd kshu..

1. Apakah benda yang paling penting dalam hidup kamu?
iman, family n duit

2. Apakah benda terakhir yang kamu beli dengan wang sendiri?
da tak ingat.sejak masuk UKM,sume disponser oleh FAMA(father&mother..=>)

3. Di manakah tempat impian perkahwinan kamu?
di kediaman tercinta

4. Berapa lama anda rasa hubungan kamu berkekalan?
selamanya... InsyaAllah

5. Adakah anda dilamun cinta?
(^-^)agak2???

6. Di manakah restoran terakhir kamu makan malam?
Azura

7. Namakan buku terakhir yang kamu beli?
Mastika

8. Apakah nama penuh kamu?
mohamad shawal sapuan bin mohamad

9. Kamu lebih senang dengan mak atau ayah?
mak!

10. Namakan seseorang yang kamu ingin jumpa untuk pertama kalinya dalam hidup anda?
jodoh saya

11.Sebutkan 8 nama sahabat yang paling rapat dengan kamu?
maaf.saya rapat dgn ramai sahabat..

12. Adakah kamu mencuci pakaian anda sendiri?
yup..da tentu..=)

13. Tempat yang paling seronok kamu mahu pegi?
Mekah n pantai

14. Pelukan atau ciuman?
keduanya best..hek3

15. Butirkan 5 perkara tentang orang yang tag kamu.
kshu:
-suke gelak
-suke nyanyi lagu...
-ceria
-sensitif
-baikkkkkkkkk

16. 8 perkara yang amat saya gilai
-tgk wayang
-karaoke
-layan tenet
-men msg
-window shopping
-bergambo
-menung kt pantai
-outdoor activities

17. 8 perkataan yang sering di ucapkan
-hek3
-ek
-adoyai
-sengal
-suke3
-adehh
-bereh
-oooOo

18. 8 buah buku yang paling terbaru dibaca.
-Al-Quran
-Paduan Fakulti(nak tgk subjek sem ni..hek3)
-Tak taw tajuk..da takde dah.tu je..

19. 8 lagu yang saya boleh dengar berulang kali.
-i'm yours
-Lucky
-family potrait
-womanizer
-katalis
-Andai dapat kuundurkan masa
-Ku tak bisa
-No one

20. 8 perkara yang saya pelajari tahun lalu
-jgn wat keje last minit
-dont give up
-love others spt syg diri sendiri
-jgn meletakkn harapan terlalu tinggi
-jaga hati org sekeliling
-Tolong-menolong
-sabar dgn sikap org tertentu
-jgn hanya pandai ckp

21. Mari meng'tag' 8 orang lain.
-alan anak jakpa
-haf si budak senget
-dodot yg cintakan kebersihan
-ecah sani
-zaf dak petrosains
-Kiera yg tak pending
-Que yg tak kuat mkn
-sape2 nk wat silakan

sila-silakanlah yer.. selamat menyelesaikan tag!!

Friday, December 12, 2008

Asal usul Pulau Sumatera

Sekembalinya dari memungut ufti dari negara-negara bawah jajahannya, Datuk Laksamana Garnesh beserta seratus hulubalang singgah di sebuah pulau berhampiran Majapahit.

Pulau besar yang tiada
berpenghuni itu sejak zaman berzaman terbiar tanpa sebarang pembangunan. Seluruh pelusuk pulau itu dijelajahnya, tiada apa yang ditemui selain hutan belantara, semak samun dan binatang-binatang hutan.


Sesampainya dia ke Majapahit dipersembahkanlah hal itu kepada Sultan Sri Wijaya a/l Ganesan.

"Tuanku, patik rasa ada elok juga
kalau itu pulau kita kasi jajah sama dia."

"Sapa ada sana?" tanya Sri Wijaya.
"Tara sapa."
"Apa nama pulau itu?"
"Tara tau."
"Ada orang sana?"
"Tara."
"Rumah?"
"Tara."
"Sign-board?"
"Tara."
"Apa pun tara?"
"Hutan ada la... lain-lain suma tara."
"Suma tara?"
"Ya.. suma tara," jawab Laksamana.
"Okey kita ambil pulau itu.. sebab apa pun tara dekat sana, kita kasi nama Sumatara."

Gitu ler cerita asal-usulnya Pulau Sumatara yang kemudiannya dipanggil Pulau Sumatera..=)

Wednesday, December 10, 2008

Post Motem yg blom setel..

Klo diikutkan etika program,memang post motem hanya dlm post motem(pm) shj.n takleh di bwk kuar.klo nk gaduh pon time tu je,abes pm kte sume kwn blk.tp adakah ini btol2 blaku???pikir la sndirik ek.sume tpulang pd diri masing2.

Kt cni sy cuma nk mncelah sdikit sbb time roundtable hari tu tak bkesempatan(walaupon takde rountable sbenarnyer)..

"Sy tak pasti knpa KP kdg2 wt ps n kdg2 wt pm semasa pgram.maybe KP ada rasionalnyer yg tersendirik.pesanan tuk junior, pm sebenarnyer takde had masa n kt ctu la tempat tuk kte mngurai sgala masalah @ pape yg kte tak puas hati stat drp dptnyer ketas ijau(surat kelulusan) sampailah abes pogram.

Tuk pgram ke China tu,sebenarnyer ia tak sedikit pon mengganggu keje2 opkim n tu adalah urusan peribadi sy.blom ade pon lg keje2 China yg sy wt n rasanyer ia takde ketan ngn pm nih.

Sy selalu dengar KP ckp "jgn mengharap", tp bg sy,marketing perlu mengharap, mengharap n mengharap tuk dapatkan sponser bg melicinkan program.takde duit, takde la pogram..even klo org nk bg tisu pon sy akan terima.."

tu je tambahan dari sy,mekasih.

OPKIM Seberang Takir..

setibanyer di Kg Seberang takir

Baru2 nie aku bpeluang tuk menambah lagi koleksi family angkat aku.klo b4 ni ak da ada fmily angkat kt johor, nogori 9 n Perak, kali ni kt ganu negeri tercinta lak.lokasi tempat kjadian ialah Kg Seberang Takir, Kuala Terengganu n kawasannyer ala2 pkampungan nelayan gtu.yg paling bestnyer kg tu di tepi pantai.

forum perdana

Program kt sana start pd 02 hingga 06 Disember 2008 n boleh dikatakan kami bernasib baik jgk la sbb time kt sana cuaca ok je n tak banjir.so, pgram ktorg leh bjalan dgn jayanyer..syukur Alhamdulillah..=)

sukaneka

Aku taknak becite pnjang sbb korg pon mls nk bce gk kan???so,tgk je la gmbor ek..haa..sbelum tlupa,seberang takir nih terkenal ngn air buah gelas besar taw..rugi la klo sesape yg g sana tp tak merasa air buah pior buatan seberang takir..

jln2 di pantai..=)

Klo nk kopok lekor pon ade,singgah la losong ek.tbe2 jd promoter lak..hek3 k lah,aku nk sambung tdo.bru je smpai UKM ni..ponat tak hilang lg..=>

senamrobik
gotong-royong membersih sungai

merendek di monsoon cup

melalak di mlm kebuyaan

nie la family angkat aku..=)

Monday, December 1, 2008

Hmmmmm...


Aaaaaaaaaaaaaarrrghh!!!!
tension!!!

Friday, November 28, 2008

Antara haah benar dan betul..

Seorang pelancong Australia nampak kebingungan ketika mencari sebuah restoran makanan barat di Jalan Pasir. Tak lama kemudian seorang budak kecil melintas didepannya dan tanpa fikir panjang dia cuba bertanya pada budak kecil itu dengan bahasa melayu yang kucar kacir.


"Maaf dik.. tumpang tanya.. Apa betul ini jalan Pasir?"
Budak kecil itu mengangguk sambil menjawab... "ha'ah"

Pelancong itu tidak faham perkataan 'ha'ah'.

Namun kerana budak kecil itu mengangguk. Dia yakin bahawa jawabannya adalah betul. Masih dalam kebingungan. . melintaslah pula seorang remaja di depannya.
Lalu sekali lagi dia bertanya..

"Maaf dik.. tumpang tanya... Apa betul nama jalan ini adalah jalan Pasir?"

Budak remaja itu mengangguk sambil menjawab, "Benar"
Nampaknya pelancong itu tidak juga memahami perkataan 'benar'. Namun kerana budak remaja itu mengangguk.. dia yakin yang jawabannya adalah betul. Masih dalam kebingungan, melintaslah pula orang dewasa.. lalu pelancong itu segera bertanya

"Maaf encik..
saya tumpang tanya... Apa betul nama jalan ini Jalan Pasir?"

Orang dewasa itu mengangguk sambil menjawab, "Betul."

Akhirnya pelancong itu merasa puas.. tapi masih kehairanan.. lalu Untuk menghapus rasa keraguannya. . dia bertanya lagi..

"Saya keliru.. Tadi saya bertanya kepada budak kecil, tapi jawabannya 'ha'ah'.. lalu saya bertanya kepada seorang remaja muda dan jawabannya 'benar'. akhirnya saya bertanya kepada encik dan encik menjawab 'betul', tapi semuanya mengangguk. Sebenarnya mana yang betul?"

"Oh, itu maksudnya sama aja.. Kalau yang menjawab 'ha'ah' bererti latar belakang pendidikannya sekolah rendah aje...
Kalau yang menjawab 'benar', orang itu latar belakang pendidikannya pasti sekolah menengah.. dan kalau yang menjawab 'betul' itu pastinya orang itu ada sarjana," jawab orang dewasa itu...

"Jadi.. Anda tadi menjawab 'betul', bererti anda seorang sarjana ya?" tanya Pelancong lagi..

Orang dewasa ini terus mengangguk sambil menjawab, "ha'ah"

Da 3rd Rikie...

Next week insyaAllah skuad briget banjir akn turun padang tuk membantu penduduk Kg. Seberang Takir dlm usaha2 kemasyarakatan..hahaha..tak de lah.men2 je tu.dlm perancangan ktorg memang akn mengadakan satu program ngn kerjasama JKKK kg Seberang Takir, Kuala Terengganu.


ni la antara kawasan program kami nnti

Tuk melicinkan segala proses,kami skuad rikie yg terdiri drp Am, Shakeer, Sobre, Zila, Alia, dak Jajai n sy sndirik telah buat sedikit meeting la pd 26hb lps.n segala permasalahan juga kasi clear btOl2 supaya time program nnti takde la kalot sgt..btOl tak???

homestay tuk VIP

Hari tu gk kitorang de wt meeting sket ngn LPPKN, s/u Kerajaan Trg, n Parlimen sana.Hope sume program yg disusun dpt bjalan ngn lancar la ek.=)

Shopping jap kt pasor payang..=)

Tuesday, November 25, 2008

RMWD TROLAK TIMUR..

Klo sbelum ni sy pernah join RMWD di daerah Kampar, kali ni sy join lak RMWD fasa 3 yg telah selamat dijayakan di Felda Trolak Timur, Slim River Perak pada 21 hingga 23 November 2008 yg lps.pjalanan dr UKM ke sana lebih kurang 4jam gk la kot..++ ngn benti mkn n solat.

sebelum senamrobik

Pengisian program yg disusun juga sesuai dgn objektif program kami dan keadaan persekitaran kg tersebut.antaranyer ialah gotong-royong, motivasi, mlm kebudayaan dan jungle tracking.suasana di kg tu memang sejuk giler.nk mndi pagi2 pon tak sanggup rasenyer..huhu

rumah kecik

Sy juga difahamkan yg felda berkenaan memang jd tumpuan pihak tertentu yg gemarkan persekitaran yg senyap,aman dan tenang.tuk pengetahuan sume,Felda Terolak Timur sebenarnyer berjiran je ngn Banjaran Titiwangsa.maybe tu lah antara sbb mengapa kg berkenaan sentiasa sejuk lebih2 lg pd waktu mlm.

Kami juga sempat menikmati kesejukan air terjun dari puncak bukit yg sememangnyer mempersonakan dan menenangkan minda.

Kt cni sy selitkan beberapa gambor tuk tatapan kalian sumer.hrp2 dpt singgah sana lg pasni n menikmati segala keindahan yg tersedia.

di majlis penutup

ngah jungle tracking

setelah keluar dr jungle tracking..=)

bergambar kenangan dgn semua peserta

Friday, November 21, 2008

Perihal merdeka...

Suasana kampus kt UKM skg nih da sunyi sepi sket.maybe sbb ramai yg da blk n da abes exm final kot.klo b4 ni kte tgk ramai je bepusu2 g ptsl tuk stdy,skg da xde da..masing2 duk bz meng-pack-ing brg lak..hahaha

Ptg td pon sy bz packing brg gk.sbb sok da nk check out kolej.tetibe tetdo lak.ptg td ujan..tu yg best je landing.hahaha tuk pengetahuan sume,setiap bilik kena dikosongkan b4 dorg check out.so,masing2 poning lalat la nk cari tempat tuk sumbat barang..

Ngah syok tdo tu,tetbe tkejut ngn bunyi mercun.POWN!!! adOyai..tekejut mak!!!kco tul org nk tdo..adehh da merdeka la katakan.nk blk umah lak tu..men mecun je la taw dorg nih..isk3 tak taw la da jd budaya ke apa kt Malaysia ni meraikan sesuatu ngn mecun.klo tak de mecun tak sah!!! tak kira la ape pun,pesta konvo,raya,merdeka,raya cina atau pape lah..bak kata mak cik sebelah umah,tak de mecun, tak best!!!

Tapi kira ok la bunyi mecun ptg td tu.sbb bunyi tu telah mengejutkan ak tuk solat maghrib..huhu pape pon,kemas barang lom abes.ok la ek.nk g sambung kemas barang..

Adios...=)

Tuesday, November 18, 2008

Ingin Dihormati???

Salam...

Hidup bergelar mahasiswa sbenarnya boleh dikatakan mudah dan juga boleh dikatakan sukar.knp sy kata begitu????sbbnyer sume bgantung pd diri kte..samada nk jd normal person or bz like PM.kte pk blk main kte dtg ke U utk ape..adakah hanya utk blaja semata-mata or nk kutip seberapa bnyak ilmu len yg maybe kte takkan dpt di blik kuliah..kte juga boleh memilih tuk jd diam sediamnyer dlm kampus dan rutin harian hanyalah blaja blaja dan blaja..

Tp sume tu bkn pilihan sy.sepanjang sy bekecimpung dlm dunia berorganisasi dlm kampus UKM ni,sy bnyak perhatikan lagak para pemimpin2 persatuan ank negeri,fakulti dan tak lupa jaksa2 kolej dlm organize sesuatu.

Bila bcakap soal pemimpin,mesti la kena mengarah kan???dan da tentu kena ada pengikut (berdasarkan subjek kemahiran kepimpinan sem lepas..hahaha)btol tak???tp mcm mne kte nk pastikan pengikut kte melaksanakan setiap apa yg kte arah???haaa...cuba kte pikirkan sama2.

Macam mne ciri2 yg perlu ada pd sorg pemimpin sebenarnyer???okay...cth la ek..ni cth je taw..pd satu ketika maybe jawatan Ali(nama samaran utk meneyedapkan cerita) hanya AJK dlm sesuatu program.dan Ali selalu melambat2kn keje yg diberi.ske beri alasan dan tak dtg meeting.tp pada satu ketika Ali diberi peluang lak tuk memegang jawatan Ketua Pengarah..dan da tiba masa tuk Ali merancang dan sekaligus mengarah ank buahnyer..

Persoalan timbul di sini.adakah org len akan respect pd Ali???mungkin akan ada suara2 halus yg muncul"...ala..pandai mengarah je,buat malas...dlu die lg malas".. sama2 la kte pikirkan ek.sbb kte sume blaja dr skg.nanti ble kte da keje senang la sket.dan da tentu bos syg kt kte..btol tak????

Sebenarnyer bkn senang tuk kte mendapatkan rasa hormat,dipandang tinggi da kagum dr sesorang tp tuk menghancurkannyer cukup senang..sama2 la kte berusaha supaya kte ada ciri2 tersebut dan disenangi oleh setiap org.

Ingatla rakan2, setiap drp kte diciptakan utk menjadi khalifah di buka bumi Allah yg serba indah ini.

Wassalam...

p/s:blaja jgn lupa taw.jge ponter..=)

Monday, November 17, 2008

Mari belaja BI...

Seorang anak baru habis menuntut di luar negera diuji oleh ayahnya yang sebenarnya tidak tahu berbahasa ingeris sedikitpun, untuk mengetahui sejauh mana kemampuannya anaknya berbahasa ingeris

Ayah : "Buku dalam BI.. apa?"

Anak : "De buk" (the Book)

Ayah : "Pena dalam BI..apa?"

Anak : "De pen" (The Pen)

Lalu ayahnya berfikir bahawa BI adalah senang..setiap benda dalam BM bila diterjemah ke BI mesti ada 'De' dan perkataan berikutnya dipendekkan...

Lalu ayahnya menemui rakannya dikedai kopi..

Si Ayah : "Aku boleh berbahasa BI"

Rakan : "Ok.. cuba cakap dalam BI...'Kambing makan rumput'

Si Ayah : "De kam de mak de rum"



p/s: moral of da story..mempelajari lebih dr satu bahasa amat penting dlm zaman globalisai skg nih.jgn smpai kte diperbodohkan org..=)

Saturday, November 15, 2008

Tagged..

Adoyai...
got a tag from dodot..
saje nk kenakan org la tu..

1.take a screenshot of your desktop without moving/closing any of the windows.tag 5 people!!


Cantik kan wallpaper aku tu???muahahah..
Seb bek time ni ngh tak wt pape.duk ngarut2 je..leh la lyn ko dodot..
emm..tak rase nk tag sape2 pon..tp seronok gk men mendalah nih..hahaha
epi tagging la sume yg da tekena ek..

adios..=)

p/s: rini lom stdy pon ag.bgn lambat n ngarut2 je ngn laptop nih..

Jejak Syurga atau Neraka...

Kemanakah kita...


-->Kita sekarang dihidupkan oleh Allah, di bumi Allah dan di dalam zaman yang telah Allah tentukan. Selepas itu kita akan dikembalikan, sama ada disedari atau tidak ke salah satu daripada dua tempat yang kekal abadi iaitu syurga atau neraka.
Sekarang kita sedang berjalan ke destinasi yang kita sendiri pilih - syurga atau neraka. Allah telah menyediakan dua jalan untuk kita pilih. Terpulanglah kepada kita untuk memilih sama ada jejak ke syurga atau jejak ke neraka.
Namun begitu, Allah sudah memberitahu kita di dalam Al-Quran, tentang betapa nikmatnya kehidupan dan pengalaman manis di syurga. Begitu juga dijelaskan betapa azabnya kehidupan dan pengalaman ngeri di neraka. Nabi Muhammad saw. juga menguatkan lagi melalui hadith-hadithnya yang masih segar dibaca dan didengar hingga ke hari ini.
Sebagai makhluk yang diberikan kesempurnaan akal fikiran, manusia boleh berfikir kesan dan risiko yang bakal diterima akibat dari sesuatu tindakannya. Setiap sesuatu itu ada sebab-musababnya. Allah masukkan seseorang ke syurga kerana dalam hidupnya di dunia ini, dia memilih jalan ke syurga. Begitu juga Allah masukkan seseorang itu ke neraka kerana dalam hidupnya dia sengaja memilih jalan ke neraka. Terpulang kepada kita hendak mengikuti jejak syurga atau jejak neraka...
Pilih dan ikutlah jalan ke syurga sebagaimana yang disenaraikan di bawah:
  • beramal semasa muda lagi
  • bertolong-tolongan kerana Allah
  • jauhi diri dan keluarga dari zina
  • mendidik anak kewajipan beragama
  • mendirikan solat wajib dan sunat
  • bertahajjud di tengah malam
  • menangis dan menginsafi diri kerana takut akan ALlah
  • bersedekah, menderma dan berwakaf secara senyap
  • berpaut hati pada masjid
  • sentiasa belajar hal-ehwal agama
  • sembahyang berjemaah
  • selalu berada di tempat pengajian agama
  • menziarahi orang sakit
  • mengiringi mayat hingga ke kubur
  • mengadakan khenduri cara Islam
  • mendamaikan pergaduhan
  • menolong anak yatim dan miskin
  • dan lain-lain perkara kebajikan

Pada masa yang sama hindarilah jejak neraka yang disenaraikan di bawah:
  • tidak mengajar anak hal-hal keagamaan
  • kaya tapi bakhil
  • menipu
  • mengambil arak, dadah dan yang memabukkan
  • mengadakan majlis maksiat
  • berzina
  • memakan harta anak yatim
  • meringankan sembahyang
  • tidak mengeluarkan zakat
  • panjang angan-angan dan tak mahu bertaubat
  • meninggalkan sembahyang
  • durhaka kepada ibu bapa
  • berbuat fitnah
  • suami dayus (membebaskan isteri)
  • ibu bapa dayus (membebaskan anak)
  • makan harta haram
  • berbohong dan berdusta
  • menggunakan sihir
  • dengki dan khianat

Sementara kita diberi peluang oleh Allah untuk memilih jalan yang menentukan nasib kita pada masa hadapan, marilah sama-sama kita saling bantu-membantu menegakkan amar makruf dan nahi mungkar yang dewasa ini sudah kurang berfungsi dan tidak diberi keutamaan lagi.
Renung-renungkan..selamat beramal..=)

Friday, November 14, 2008

My last paper...

Next paper aku 19hb.subjek Power Electronic Machine.lambat ag.tp ntah sempat ke tak nk abeskan stdy nih.nmpak cm senang je kot bg sesetengah org yg sememangnyer power,tp bg aku agk susah la.

Mood aku nga tak stable la..rini sakit kpale yg sgt.then ble aku sakit kpale da tentu aku jd serabut n maybe sedikit 'senyap'.tak ckup tdo kot.asek bjaga mlm je.aaaaaaaaaargh!!! tensen pon ade.

Time2 cmni la nk kuor mcm2 dlm pale nih.nape ek????can anyone tell me???ngn marketing opkim,recycle,masalah tmpat li,utang ngn ukm,stdy ag..mcm2 lah..adehh..poning2..

Pape pon idup mesti diteruskan.bab kata member time matrik aku dlu, "layankan je idup ni..." sowie la ek dak bcuk.bknnyer org tak nak lyn.tp nga blurr..tlg la phm ek.i really need u rite now...

Thursday, November 13, 2008

Doakan kesejahteraan dia...

Abgku di hospital...

Koordinat:blik UPSM..
Saat ak mnulis entri ni ak tak pasti samaada abgku skg kt hospital lg or kt umah die.abgku mngalami sakit buah pinggang.yg kritikal..skg nih hanya menunggu penderma shj krn kedua2 buah pinggangnyer da tak leh nk bfungsi lg.

Ak sdey.2 ari lepas papa ak call n suh g tgkkn abg aku yg dikatakn akn operate pd hari rabu iaitu smlm.nk tebuk kt ketiak lak.b4 ni die da tebuk kt leher.tp ak exam smlm.ak try msg abg ak tp die tak reply lak.ak juz nk taw die duk wad brape je.td call umah takde lak org angkat.

Ak memang nk g kt die.tp skg bnyk lak masalah timbul.n yg paling ketara ialah ak nga pokai!!!tp klo nk diikutkan ble masa ak de duit???huhuhu sem ni ptptn mne dpt.sbb result exm sem lps teruk sgt.lesen ak nga mati skg.da 2minggu da meronggeng tnpa lesen.helmet lak rosak..lg satu ak tak taw sgt jln nk g Hospital Selayang tu..huhuhu sdeynyer idup ak nih..hanya Tuhan je yg taw..

Abg..btahan la ek..adikmu sentiasa mendoakan kesejahteraanmu..

Wahai sahabat...

Jgn la kamu merasakan diri kamu sudah ckup hebat.jgn asek mncari kesalahan org dan jgn juga asek mnjaga tepi kain org len.

Sebaliknyer cermin la diri sndiri terlebih dlu.jika benar kamu hebat,bantu la kwn2 yg len.jgn biarkan mereka terus tenggelam,terus terpesong dgn haluan mereka.bimbing la mereka.bantu la mereka dlm menangani masalah yg sedang mereka hadapi.

Permintaanku hanya satu, buang la tabiat ske bcakap buruk di belakang, tp bersikap manis di depan.sememangnyer itu hanya perangai si pengecut.sama2 la kita mewujudkan suasana harmoni dlm persahabatan ini.

Pesanan ini bkn ditujukan khas pd sapa2.tp juga tuk diri aku sendirik.maap la jika ada sesape yg terasa.entri ni hanya sekadar tuk mengingati.bahawa setiap manusia ada hati dan perasaan n ada kelemahan masing2.

Sesungguhnyer kamu semua adalah adik bradikku wahai sahabat...


sekadar gambar hiasan

I'm YouRs...

I'm YOURS


Well you done done me and you bet I felt it
I tried to be chill but you're so hot that I melted
I fell right through the cracks
and now I'm trying to get back
Before the cool done run out
I'll be giving it my bestest
Nothing's going to stop me but divine intervention
I reckon it's again my turn to win some or learn some

I won't hesitate no more, no more
It cannot wait, I'm yours

Well open up your mind and see like me
Open up your plans and damn you're free
Look into your heart and you'll find love love love
Listen to the music of the moment people dance and sing
We're just one big family
And it's our God-forsaken right to be loved love loved love loved

So I won't hesitate no more, no more
It cannot wait I'm sure
There's no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I'm yours

Scat

Well I've been spending way too long checking my tongue in the mirror
And bending over backwards just to try to see it clearer
My breath fogged up the glass
And so I drew a new face and laughed
I guess what I've been saying is there ain't no better reason
To rid yourself of vanity and just go with the seasons
It's what we aim to do
Our name is our virtue

But I won't hesitate no more, no more
It cannot wait I'm sure
There's no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I'm yours

Well open up your mind and see like me
Open up your plans and damn you're free
Look into your heart and you'll find that the sky is yours

There's no need to complicate
Cause our time is short
This is our fate, I'm yours



Wednesday, November 12, 2008

Ragam exam...

Bak kata org, lain padang lain belalangnyer.sama la ngn prangai mnusia ni..len org len ragamnyer.bkn nk berleter pnjg yer,tp juz nk share sket la sempena ngn demam exam yg tgh hebat melanda seluruh Malaysia skg nih.

Sebelum nk stdy tu 1st skali kenali diri anda.bknnyer ape,len org len cara die stdy..cni de gk la cth2 suasana yg bese diguna pakai oleh sume org:-

i - mesti sorg2
ii - memerlukan muzik
iii - memerlukan teman
iv - tak leh terlalu snyap or terlalu bising
v - ske stdy dlm psekitaran yg sgt senyap

Ble anda da knl diri anda,bru la senang nk pilih tempat n nk stdy tnpa gangguan.cuma mungkin ngntuk je yg ske mnyerang...btOl tak??? haaa...pape pon,jgn mudah berputus asa ek.

Tu bru je bab suasana tempat stdy.lom sentuh ag sal cara stdy lak.haaa...pk sndirik la ek.de org ske stdy smbil men lptop, de yg ske stdy smbil baring, n tak kurang gk de yg ske stdy smbil mnyanyi..adehh..mcm2 gaya ada ek.

Tp yg pasti setiap usaha pasti ada kejayaannyer..nasihat ni bkn sj ditujukan tuk sesape yg membce, tp tuk diri sy sndirik gk..moga kita sama2 beroleh kjayaan ek..amin

Sunday, November 9, 2008

Hohoho~

Would u...!!??--

You have this friend since elementary and after college the both of you lost contact with each other. But she is someone really special to you, and you are someone very special to her too. Five years later you receive a phone call from her.

"Hi, I'll visit you" she says.
"Hi, Leah, when?" you ask her.
"Just wait for me" she replies.

It seems weird but you prepare for her coming anyway. One rainy night you hear a knock on the door. And you're surprised to see that it's your friend Leah. Losing touch for five years is so long and you start talking about everything. The both of you even go to your room upstairs. Suddenly there is a power outage, but the two of you continue talking by candle-light.

Then the phone rings.

"I'll just get the phone downstairs," you say.
"No, don't get it, we're in the middle of our talk," she says.
"It might be important," you say.
"Okay if you say so, but promise me you'll be back," she says.

You promise her a million times that you'll be back.
Then you run downstairs to answer the phone.

"Hello," you say.
"Hello," says the person on the line.
"Yeah?" you say, wondering who it is.
"I'm calling on behalf of Leah's family. They had an accident and her parents are in the hospital right now," he says.
"How are they?" you ask.

He continues, "They are injured but stable. But I'm sorry to say that Leah died. We found your name and phone number in Leah's purse..."

His voice trails off as you look up at the long stairs.

Cuba jwb teka-teki nih...

Haaaa...pe kata kite men teka-teki rini.klo pandai jwb la yer.tp jawapannyer memang da siap tersedia..

Soalannya adalah seperti berikut: -

S : Kalau masuk kandang kambing mengembek, apa nak buat kalau kita masuk kandang harimau?
J : mengucaplah 2 kalimah syahadat sebelum kena ngap.

S : Apa dia: ayam di luar, ikan di dalam?
J : Ikan sardin cap ayam.

S : Bebanyak tempat, dimanakah air tidak pernah cerah?
J : Ayer Hitam (Air Hitam)

S : Kalau semua binatang jadi ikan, ikan jadi apa?
J : Ikan jadi banyaklah.

S : Bebanyak ikan, ikan apa yang selalu sakit perut?
J : Ikan kembung.

S : Apa dia: bila kecik dia hitam, bila besar jadi putih?
J : Michael Jackson.

S : Bebanyak singa, singa apa yang tak makan daging?
J : Singapura.

S : Kenapa hidung lembu sentiasa berair?
J : Lembu tak tahu nak kesat hidungnya dengan tisu.

S : Burung apakah yang paling penyayang?
J : Burung belatuk... sebab dia bela atuk.

S : Lembu apakah yang selalu dicari?
J : Lembu apalagi... lembu yang hilanglah.

S : Kalau seorang,sendiri tau.Kalau berdua,dua-dua sama tau.Bertiga,tiada siapa yang tahu kecuali orang yang buat.Kalau berempat, lagilah tak tahu... apa dia?
J : Kentut...


S : Bom apakah yang tak pernah meletup?
J : Bomba ataupun kuih bom.

J : Kereta apa yang orang tak pernah panggil kereta?
S : Teksi.

Saturday, November 8, 2008

Mencari kenalan lama...

Tak salah rasanyer tuk kite mngingati setiap rakan kte.tetibe tringin lak nk jmpe sume kwn2 time skOla dlu semula.tuk pngetahuan sume,aku da lama tpisah ngn hampir sume kwn2 sperjuangan dlm kls aku tu.so,sape2 yg rasenyer penah satu skola ngn aku hrp dpt contact aku la ek...

1994-1999 : Sek. Keb. Beladau Kolam, Terengganu.
1 Anggerik
2 Anggerik
3 Anggerik
4 Anggerik
5 Anggerik
6 Anggerik

2000-2002 : Sek. Men Keb. Belara, Terengganu.
1Ks1
2Ks1
3Ks1

2003-2004 : Sek Men Teknik Wakaf Tembusu, Terengganu.
4KM2
5KM2

2005-2006 : Kolej Matrikulasi Johor.
Praktikum 34

Tp aku lebih prefer pd member2 time skOla rendah dlu.bnyak kenangan besama ngn dorg yg tak leh nk dilupakan...hrp kte dpt bkumpul smula la ek..windu korang sume..=)

Thursday, November 6, 2008

Loghat mana lebih munasabah??

Timbul persoalan, loghat daerah manakah yang lebih munasabah di antara loghat utara dengan loghat pantai timur?

Jawapannya: Loghat pantai timur (Kelate) adalah munasabah.haaa nk taw sbbnyer???

Bahasa Melayu standard:
"Dia pergi ke rumah jiran untuk mencari emaknya tetapi setelah sampai di situ didapati emaknya tiada."


Loghat Utara (kedah):
"Dia pi ghumah jiran nak caghi mak dia, pi pi mak dia tak dak".

Loghat Pantai Timur (kelate):
"Dio gi ghumoh jire nok caghi mek dio, gi gi mek dio tak dok."


KESIMPULAN: Tidak mungkin pipi emaknya tiada; tetapi kalau gigi maknya tidak ada memang munasabahlah!!

Hahahahaha....

Wednesday, November 5, 2008

In memory...



Ngah syok membelek koleksi gmbor dlm laptop aku ni tetibe teringat lak ngn opkim yg baru je aku pg bru2 nie.nme pgram tu Program Rakan Muda Wawasan Desa pd 17-19hb 10 2008 di daerah kampar,Perak.sume kenangan kt sane kembali segar dlm kpala..windu la ngn masakan umie yg penuh dgn kasih syg keibuan.


Program kt sne kira best gk la.sesampai je ktorg terus dibagikan kpd kuarga angkat n mlm tu kitorg sepatutnyer de Forum Perdana.tp cancel lak last minit.so,pgram diteruskan ngn latihan tuk malam kebudayaan.Sok nyer ktorg di bwk msuk Gua Tempurung n pd ptg lak de gotong-royong.haaa mlm tu happening sket la sbb mlm kebudayaan.masing2 nk tunjuk bakat.aku pon turut sama la..hek3 paling best rahmah kena blakon jd ibu mngandung..hahaha


Sok pagi kami semua de sukaneka n terus mjlis penutup.n tak lupa gk kt kg tu de sungai..best woOo berendam..hek3 sebelum blk pon sempat ag men sungai.


Pape pon,aktiviti ni memang best la.n yg paling best dpt masuk gua.rugi sape yg tak jOin..heh

Lagi dua paper...

Hai sume...de gk mse tuk aku melepak rini..bknnyer ape,bru je pas exam pagi td..so,nk release tension la gk..next paper lambat ag..lalala~ tp jgn igt leh lepak je taw..subjek killer tu..huk3

Lagi dua paper aku tu mikroprosesor ngn mesin elektronik.agk killer gk la..ckup la ak fobia ngn subjek analog semalam..huk3 bnyk seh nk kena hafal..teori skali ngn rumus...pape pon,doakan tuk aku ek..

Moga berjaya gk tuk kengkawan sume..=)

Saturday, November 1, 2008

Ohh Otomen..



Pulau Hokkaido jauh ketengah
Gunung Fuji bercabang tiga
Hancur Raksaser dikandung tanah
Ultraman yg baik dikenang jua

Dua tiga Raksaser berlari
Maner nak samer Raksaser Kero
Dua tiga Ultraman boleh kucari
Maner nak samer Ultraman Taro

Kalau roboh Kota Narita
Papan di Tokyo Ultraman dirikan
Kalau sungguh itu keje Raksaser
Badan dan kepaler dier Ultraman 'fire'kan

Kajang Ultraman kajang berlipat
Kajang Raksaser mengkuang layu
Kalau Ultraman Ace tak cukup kuat
Ultraman Neos datang membantu

Buai laju-laju
Sampai Pokok Sena
Apa dalam baju?
Lampu Ultraman nyaler

Mengata dulang paku serpih
Mengata Raksaser Ultraman pulak yang lebih-lebih

Sudah gaharu cendana pula
Sudahlah kalah di'fire' pula

Orang berbudi kiter berbahaser
'Fire' diberi pada raksaser

 

:: Wishlist ::

iPhone
iPad
MacBook
Keje stabil
Ada kete
Ada bini
Rumah
DSLR
Beli mama kete
Superbike
CRZ
Bwk wifey tgk panda
Bwk parents pegi haji
Umrah