Pages

Tuesday, November 18, 2008

Ingin Dihormati???

Salam...

Hidup bergelar mahasiswa sbenarnya boleh dikatakan mudah dan juga boleh dikatakan sukar.knp sy kata begitu????sbbnyer sume bgantung pd diri kte..samada nk jd normal person or bz like PM.kte pk blk main kte dtg ke U utk ape..adakah hanya utk blaja semata-mata or nk kutip seberapa bnyak ilmu len yg maybe kte takkan dpt di blik kuliah..kte juga boleh memilih tuk jd diam sediamnyer dlm kampus dan rutin harian hanyalah blaja blaja dan blaja..

Tp sume tu bkn pilihan sy.sepanjang sy bekecimpung dlm dunia berorganisasi dlm kampus UKM ni,sy bnyak perhatikan lagak para pemimpin2 persatuan ank negeri,fakulti dan tak lupa jaksa2 kolej dlm organize sesuatu.

Bila bcakap soal pemimpin,mesti la kena mengarah kan???dan da tentu kena ada pengikut (berdasarkan subjek kemahiran kepimpinan sem lepas..hahaha)btol tak???tp mcm mne kte nk pastikan pengikut kte melaksanakan setiap apa yg kte arah???haaa...cuba kte pikirkan sama2.

Macam mne ciri2 yg perlu ada pd sorg pemimpin sebenarnyer???okay...cth la ek..ni cth je taw..pd satu ketika maybe jawatan Ali(nama samaran utk meneyedapkan cerita) hanya AJK dlm sesuatu program.dan Ali selalu melambat2kn keje yg diberi.ske beri alasan dan tak dtg meeting.tp pada satu ketika Ali diberi peluang lak tuk memegang jawatan Ketua Pengarah..dan da tiba masa tuk Ali merancang dan sekaligus mengarah ank buahnyer..

Persoalan timbul di sini.adakah org len akan respect pd Ali???mungkin akan ada suara2 halus yg muncul"...ala..pandai mengarah je,buat malas...dlu die lg malas".. sama2 la kte pikirkan ek.sbb kte sume blaja dr skg.nanti ble kte da keje senang la sket.dan da tentu bos syg kt kte..btol tak????

Sebenarnyer bkn senang tuk kte mendapatkan rasa hormat,dipandang tinggi da kagum dr sesorang tp tuk menghancurkannyer cukup senang..sama2 la kte berusaha supaya kte ada ciri2 tersebut dan disenangi oleh setiap org.

Ingatla rakan2, setiap drp kte diciptakan utk menjadi khalifah di buka bumi Allah yg serba indah ini.

Wassalam...

p/s:blaja jgn lupa taw.jge ponter..=)

2 sweet comments:

  1. yup.. tugas ketua bukan setakat mengarah, dalam masa sama dia pun kena tau masalah anak buah dia, dan bersedia dinasihati..

    ReplyDelete

 

:: Wishlist ::

iPhone
iPad
MacBook
Keje stabil
Ada kete
Ada bini
Rumah
DSLR
Beli mama kete
Superbike
CRZ
Bwk wifey tgk panda
Bwk parents pegi haji
Umrah