Pages

Tuesday, December 30, 2008

Proposalku...

Ingat lg tak sal proposal pojek yg aku kena wt tu???projek tu mesti dan bersangkutan dgn kos yg aku amek.proposal tu da dianta pd Jumaat lps n time tu aku tak g kls sbb aku g Program Ketahanan Lanjutan UPSM.

Nak taw tak???proposal aku tu kena reject!!!sdey...huk3 hari ni ktorg tunjuk proposal len lak.pon kena reject.adehh..poning2..nk reka produk pe ag nih???

Tlg..tlg...tlg...produk tu tak leh bnyak sgt mekanikal sbb aku ni kos elektrik.so,produk mesti la aplikasi drp apa yg aku blajar..tak pe lah,selamat berjaya Shawal n da geng..chayok2!!!

Monday, December 29, 2008

Award dari Fire

Entri ni khas tuk Fire sbb telah sudi menganugerahkan award kpd sy pd Majlis Anugerah Rakan Bloggers ApiGolek (MARBAG) 2008 yg buat julung kalinya diadakan oleh beliau.Makaseh ye Fire..susah2 je.=)

Award tersebut telah selamat sy bawa pulang dan akan sy paparkan di bawah.meh sama2 kte tgk award apa yg telah sy menangi..



Award2 yg telah sy menangi..tq Fire..=)

Ketahanan Lanjutan...

Salam..



Lenguhnyer kaki nih..luka2 pon ade.ni gara2 duk men lumba lari dlm sungai la nih.kena batu2 tajam.tuk pengetahuan sume, sy baru je balik dari Kem Semai Simoi di Negeri Pahang.prgram yg dinamakan Kursus Ketahanan Lanjutan Fasilitator ni diadakan pd 26-28/12/08 dan bleh dikatakan pnutup kursus tuk thn nih.

selepas acara Water Confident/Drifting

Kem yg dipilih juga btol2 di kg org asli iaitu kawasan pedalaman.n dah tentu la kawasan tersebut mmpunyai psekitaran yg memang smulajadi.bak kata org tua2,back to nature..hek3

sesi Public Speaking

Kursus pd kali nih lebih menekankan pd aspek Public Speaking(ps).so,setiap aktiviti da tentu la bnyak yg menggunakan suara.kami juga diajar teknik2 yg btol tuk bnafas yg bleh diaplikasikan ketika ps @ ceramah.

seronok bermandi manda

Antara pengisian lain ialah Jungle Tracking, Water Confident, Night Walking, Recall, Sesi Ceramah, Explorace, dan banyak lagi.Semua program mempunyai input yg berguna n berbeza yg sememangnyer perlu sama2 kta aplikasi.

antara aktiviti Obstacle

Saya rasa ckup la stakat tu dlu.hope junior dpt terus jOin program UPSM n ukhwah sesama kta terus kekal terjalin..=)

bbq di malam unggun api

unggun api yang menerangi malam kebudayaan

seronok mandi atas rakit

Tuesday, December 23, 2008

New Product...!!!

I got an asgment from my lec!!!..my god!!!cmne nih???stiap group @ company tdiri drp 4 org dikehendaki design satu produk baru yg blom ade kt pasaran @ pnambahbaikan tuk produk yg sedia ada.

So,sesape yg sering de prob harian n memerlukan produk tuk tlg memudahkan life korang,cpt2 la bg idea ek.cam produk idaman korg ke..coz produk yg ktorg akn wt nih maybe akn dipasarkn di mne2 market.

Kami kna submit proposal sal projek pd Jumaat nih.doakan kami bjaya ek.company kami tdiri drp :-
  1. Sarwan as CEO
  2. Shawal as Secretary
  3. Hazwan as Marketing
  4. Che Khairi as Engineer
Any idea kna cpt la ek.a.s.a.p. sgala sokongan rakan2 amatlah dihargai..=)

Sunday, December 21, 2008

Lagu dari penjara...

Ntah npe ek.tbe2 lagu nie ngah melonjak nek lak skg.bnyak version lak tu.antara yg tak ketinggalan dlm mempopularkan Lagu Dari Penjara @ Cinta Tiga Segi skg ialah Kristal n Saleem.ramai ank muda baik di kota mahu pon di desa yg ska ngn lagu nie.smpai da hafal lirik.
Tp apakah cite sebenar disebalik Lagu Dari Penjara???meh sama2 kte siasat...ada ura2 menyatakan penyanyi asal kpd lagu nie telah membunuh suami bekas kekasihnyer krn tak sanggup kehilangan awek kesayangannyer tu.
Beliau telah menyerah diri n sempat membuat pmintaan terakhir sblom beliau dijatuhkan hukuman gantung sampai mati.pmintaan beliau ialah tuk menyanyikan Lagu Dari Penjara yang lirik ditulisnyer sendiri.
Sejauh mne kesahihan cite nih???wallahualam..itu la bahana bcinta.ade yg indah,pahit n tak kurang tawarnyer..stiap yg tjadi pasti ade hikmah.jgn la sampai kte dikawal oleh nafsu n emosi.biarlah kte lemparkan cinta kte hanya kpd Allah..
Sekian..


Saturday, December 20, 2008

Cahaya..Kegelapan...

Sekali, apabila terjadi blackout, semua orang akan kelam kabut dan gelabah. Kalau terjadi pada waktu perdana, maka tersangkut dan tergendalalah banyak urusan lebih-lebih lagi yang melibatkan mesin dan teknologi tinggi. Syarikat-syarikat besar mengeluh kerugian berjuta-juta ringgit.

Kalau berlaku pada sebelah malam pula, alamat bergelap-gelitalah keluarga. Anak-anak kecil menangis kelemasan dan ketakutan. Hati menjadi rimas khasnya bagi orang yang siang malamnya sudah terbiasa dan tidak pernah lekang dengan lampu dan cahaya.

Kerana perlukan cahaya juga, maka lilin dan ‘lampu simpan cahaya’ diusaha dapatkan segera sebagai alternatif sementara menanti tenaga eletrik dipulihkan semula. Lilin pun lilinlah, asalkan dapat sedikit cahaya.

Begitulah sifat manusia yang tersangat perlu dan berhajatkan kepada cahaya. Keperluan mereka pada cahaya hidayah, cahaya keimanan, cahaya ilmu dan kebenaran sebenarnya berjuta kali ganda lebih-lebih lagi amat diperlukan.

Jikalau cahaya-cahaya atau ‘Nur’ ini tidak ada, alamat gelap-gelitalah ‘kerajaan’ rohaniah dan batiniahnya. Walaupun cahaya mentari menyimbah terang ke serata ceruk dan ruang muka bumi ini, namun ia masih tersesat dan terkandas kerana Nur hatinya sudah terpadam. Walaupun cahaya neon dan kalimantang di rumah dan di jalanan menyinar dan membias indah, namun ia tetap terjebak ke dalam dosa dan mungkar kerana Nur di hatinya yang telah suram dan beransur kelam.

Wednesday, December 17, 2008

Kebusanan..

Saat sume org nga sonok2 bercuti kt umah, nga bz ngan aug, nga bz ngn keje sndirik, aku lak sorg2 kesepian. da takde arah tuju.hilang pedoman jap.nk lepak2 pon,takde sesape..

Dek sbb tu la,masaku bnyak diabeskan kt blik je..

Cpt la bukak sem.rmai sket kengkwn.ceria sket idup.de gk teman tuk bsuka,bduka,bgaduh n sbgainye lah.

Nape la sem aku stat awal..adehh..Aku kebOsanan...!!!

Monday, December 15, 2008

Shopping di Warta..






















Lenguh tgn den bwk brg bnyak2.seorg lak tu.nk wt cmne. Nk taw aku beli pe???meh kte tgk ek..zass..

  1. Pisau sayur berharga 2.90
  2. Rice cooker berharga 49.90
  3. Beras 5kg berharga 13.00
  4. Sabun mandi LUX berharga 2.29
  5. Sabun serbuk Bio Zip berharga 3.80
  6. Pencuci muka berharga 10.96
  7. Kicap berharga 3.60
  8. Minyak masak berharga 6.25
  9. Bawang kecik berharga 4.91
  10. Maggi berharga 3.99
  11. MI Sedap berharga 3.30
  12. Cili kisar berharga 1.30
  13. Bawang putih berharga 1.20
Total sume brg2 yg aku beli bjumlah RM107.40.under bajet lg..yey!!!aku da ade rice cooker sendirik.hek3 meh la kengkawan singgah blik..pasni bilik da jd dapor..muahaha (ooops..jgn gtaw felo ek..)

Sebenarnyer de ag brg yg tak sempat nk bli..tu pon sbb da bnyk.takot tak muat raga motor lak..hek3 len kali lak ek..

adios..=)

Saturday, December 13, 2008

Tag drpd kshu..

1. Apakah benda yang paling penting dalam hidup kamu?
iman, family n duit

2. Apakah benda terakhir yang kamu beli dengan wang sendiri?
da tak ingat.sejak masuk UKM,sume disponser oleh FAMA(father&mother..=>)

3. Di manakah tempat impian perkahwinan kamu?
di kediaman tercinta

4. Berapa lama anda rasa hubungan kamu berkekalan?
selamanya... InsyaAllah

5. Adakah anda dilamun cinta?
(^-^)agak2???

6. Di manakah restoran terakhir kamu makan malam?
Azura

7. Namakan buku terakhir yang kamu beli?
Mastika

8. Apakah nama penuh kamu?
mohamad shawal sapuan bin mohamad

9. Kamu lebih senang dengan mak atau ayah?
mak!

10. Namakan seseorang yang kamu ingin jumpa untuk pertama kalinya dalam hidup anda?
jodoh saya

11.Sebutkan 8 nama sahabat yang paling rapat dengan kamu?
maaf.saya rapat dgn ramai sahabat..

12. Adakah kamu mencuci pakaian anda sendiri?
yup..da tentu..=)

13. Tempat yang paling seronok kamu mahu pegi?
Mekah n pantai

14. Pelukan atau ciuman?
keduanya best..hek3

15. Butirkan 5 perkara tentang orang yang tag kamu.
kshu:
-suke gelak
-suke nyanyi lagu...
-ceria
-sensitif
-baikkkkkkkkk

16. 8 perkara yang amat saya gilai
-tgk wayang
-karaoke
-layan tenet
-men msg
-window shopping
-bergambo
-menung kt pantai
-outdoor activities

17. 8 perkataan yang sering di ucapkan
-hek3
-ek
-adoyai
-sengal
-suke3
-adehh
-bereh
-oooOo

18. 8 buah buku yang paling terbaru dibaca.
-Al-Quran
-Paduan Fakulti(nak tgk subjek sem ni..hek3)
-Tak taw tajuk..da takde dah.tu je..

19. 8 lagu yang saya boleh dengar berulang kali.
-i'm yours
-Lucky
-family potrait
-womanizer
-katalis
-Andai dapat kuundurkan masa
-Ku tak bisa
-No one

20. 8 perkara yang saya pelajari tahun lalu
-jgn wat keje last minit
-dont give up
-love others spt syg diri sendiri
-jgn meletakkn harapan terlalu tinggi
-jaga hati org sekeliling
-Tolong-menolong
-sabar dgn sikap org tertentu
-jgn hanya pandai ckp

21. Mari meng'tag' 8 orang lain.
-alan anak jakpa
-haf si budak senget
-dodot yg cintakan kebersihan
-ecah sani
-zaf dak petrosains
-Kiera yg tak pending
-Que yg tak kuat mkn
-sape2 nk wat silakan

sila-silakanlah yer.. selamat menyelesaikan tag!!

Friday, December 12, 2008

Asal usul Pulau Sumatera

Sekembalinya dari memungut ufti dari negara-negara bawah jajahannya, Datuk Laksamana Garnesh beserta seratus hulubalang singgah di sebuah pulau berhampiran Majapahit.

Pulau besar yang tiada
berpenghuni itu sejak zaman berzaman terbiar tanpa sebarang pembangunan. Seluruh pelusuk pulau itu dijelajahnya, tiada apa yang ditemui selain hutan belantara, semak samun dan binatang-binatang hutan.


Sesampainya dia ke Majapahit dipersembahkanlah hal itu kepada Sultan Sri Wijaya a/l Ganesan.

"Tuanku, patik rasa ada elok juga
kalau itu pulau kita kasi jajah sama dia."

"Sapa ada sana?" tanya Sri Wijaya.
"Tara sapa."
"Apa nama pulau itu?"
"Tara tau."
"Ada orang sana?"
"Tara."
"Rumah?"
"Tara."
"Sign-board?"
"Tara."
"Apa pun tara?"
"Hutan ada la... lain-lain suma tara."
"Suma tara?"
"Ya.. suma tara," jawab Laksamana.
"Okey kita ambil pulau itu.. sebab apa pun tara dekat sana, kita kasi nama Sumatara."

Gitu ler cerita asal-usulnya Pulau Sumatara yang kemudiannya dipanggil Pulau Sumatera..=)

Wednesday, December 10, 2008

Post Motem yg blom setel..

Klo diikutkan etika program,memang post motem hanya dlm post motem(pm) shj.n takleh di bwk kuar.klo nk gaduh pon time tu je,abes pm kte sume kwn blk.tp adakah ini btol2 blaku???pikir la sndirik ek.sume tpulang pd diri masing2.

Kt cni sy cuma nk mncelah sdikit sbb time roundtable hari tu tak bkesempatan(walaupon takde rountable sbenarnyer)..

"Sy tak pasti knpa KP kdg2 wt ps n kdg2 wt pm semasa pgram.maybe KP ada rasionalnyer yg tersendirik.pesanan tuk junior, pm sebenarnyer takde had masa n kt ctu la tempat tuk kte mngurai sgala masalah @ pape yg kte tak puas hati stat drp dptnyer ketas ijau(surat kelulusan) sampailah abes pogram.

Tuk pgram ke China tu,sebenarnyer ia tak sedikit pon mengganggu keje2 opkim n tu adalah urusan peribadi sy.blom ade pon lg keje2 China yg sy wt n rasanyer ia takde ketan ngn pm nih.

Sy selalu dengar KP ckp "jgn mengharap", tp bg sy,marketing perlu mengharap, mengharap n mengharap tuk dapatkan sponser bg melicinkan program.takde duit, takde la pogram..even klo org nk bg tisu pon sy akan terima.."

tu je tambahan dari sy,mekasih.

OPKIM Seberang Takir..

setibanyer di Kg Seberang takir

Baru2 nie aku bpeluang tuk menambah lagi koleksi family angkat aku.klo b4 ni ak da ada fmily angkat kt johor, nogori 9 n Perak, kali ni kt ganu negeri tercinta lak.lokasi tempat kjadian ialah Kg Seberang Takir, Kuala Terengganu n kawasannyer ala2 pkampungan nelayan gtu.yg paling bestnyer kg tu di tepi pantai.

forum perdana

Program kt sana start pd 02 hingga 06 Disember 2008 n boleh dikatakan kami bernasib baik jgk la sbb time kt sana cuaca ok je n tak banjir.so, pgram ktorg leh bjalan dgn jayanyer..syukur Alhamdulillah..=)

sukaneka

Aku taknak becite pnjang sbb korg pon mls nk bce gk kan???so,tgk je la gmbor ek..haa..sbelum tlupa,seberang takir nih terkenal ngn air buah gelas besar taw..rugi la klo sesape yg g sana tp tak merasa air buah pior buatan seberang takir..

jln2 di pantai..=)

Klo nk kopok lekor pon ade,singgah la losong ek.tbe2 jd promoter lak..hek3 k lah,aku nk sambung tdo.bru je smpai UKM ni..ponat tak hilang lg..=>

senamrobik
gotong-royong membersih sungai

merendek di monsoon cup

melalak di mlm kebuyaan

nie la family angkat aku..=)

Monday, December 1, 2008

Hmmmmm...


Aaaaaaaaaaaaaarrrghh!!!!
tension!!!
 

:: Wishlist ::

iPhone
iPad
MacBook
Keje stabil
Ada kete
Ada bini
Rumah
DSLR
Beli mama kete
Superbike
CRZ
Bwk wifey tgk panda
Bwk parents pegi haji
Umrah