Pages

Monday, November 23, 2009

Angsi Ditawan Lagi..!!

BANGI 23 November 2009 - Tahniah dan syabas kepada yg mengikuti Kursus Ketahanan UPSM pada 20 hingga 22 November 2009 yg baru je selesai semalam. Kursus pada kali ini bertempat di Gunung Angsi iaitu sama seperti tahun lepas [klik sini] dan ini merupakan kali kedua UPSM menawan puncak gunung angsi.

Kursus pada kali ini melibatkan 46 peserta yg kesemuanya ahli UPSM. terdiri daripada pelajar tahun 1, 2, 3, dan sebahagian ALP. Seperti biasa setiap program ada matlamat yg tersendiri selain menguji dan melatih daya ketahanan peserta. Pihak urusetia sendiri berharap melalui kursus sebegini dapat menarik minat pelajar tahun satu kepada UPSM sekaligus merapatkan mereka antara satu sama lain.

aktiviti suai kenal antara peserta

Walaupun tempat kursus pada kali ini sama seperti yg lepas, tapi pengalaman dan cabaran tetap berbeza. Kali ni kumpulan kami tidak tersasar dari jalan sebenar, tapi berdepan pula dgn banyak incident dan halangan lain.


Warm up sebelum memulakan pendakian

Sedikit tentatif perjalanan pendakian. Kami mula pendakian seawal jam 9 pagi dan tiba di tangga batu pada jam 10.30 pagi dan meneruskan perjalanan pada jam 11.00 pagi. Pada hari kejadian banyak group dari kalangan intitusi yg lain turut sama menuju ke puncak angsi. Alhamdulillah kami semua selamat sampai di puncak lebih kurang pukul 2.oo petang.


bergambar kenangan di tangga batu

Setelah puas bergambar, kami meneruskan perjalanan untuk turun plk pada pukul 3.30 petang dan sampai di tangga batu pada pukul 6.00 petang. Oleh kerana ada yg belum selamat turun, kami menunggu sehingga perjalanan diteruskan pada pukul 7.20 malam.


gambar tak sempat posing nih..=P

Perjalanan dalam keadaan gelap memang menyukarkan. berbekalkan pengalaman pada program yg lepas, kami semua berjaya sampai ke tapak khemah pada pukul 10.00 malam.

Antara peristiwa menarik yg sememangnya tuan badan tak kan lupa ialah Shakeer yg terjatuh gaung(kesian kt dia..), Aza yg selalu kren kaki dan Amir yg selalu pening2.


bersama pak hasan

Tahniah jugak kt Shakeer n Pijah sebab berjaya menawan Angsi pada kali ni. kepada pelajar tahun satu yg terlepas kursus kali ini, jgn rasa tersisih atau malas untuk join aktiviti selepas ini kerana banyak lagi program yg kami rancang untuk adik2 semua.

p/s: gambar tak banyak sebab blom copy dari Pijah.akan diupload secepat mungkin.

Tuesday, November 17, 2009

Misteri: Hantu raya tumpang motosikal

Enjin kenderaan tiba-tiba mati sebaik tiba di kawasan yang dibersihkan, bersebelahan rumah usang

KEJADIAN ini berlaku ketika bulan puasa menghampiri dan selain bersiap sedia untuk memulakan ibadat puasa, umat Islam turut mengambil kesempatan mengumpul rezeki dengan berniaga di bazar Ramadan.

Tidak ketinggalan Abidin yang berhasrat menjual air soya berhampiran rumahnya. Bagi tujuan itu dia membersihkan tanah terbiar berhampiran rumah di Butterworth untuk dijadikan tempat berniaga.

Di sebelah kawasan itu, tinggal seorang warga emas yang sudah kematian isteri. Rumah usang yang diduduki warga emas itu mengundang seram sesiapa yang memandang terutama pada waktu malam kerana sudah diketahui satu kampung dia membela hantu raya.

Warga emas yang digelar orang kampung Pak Yim itu juga sudah nyanyuk dan kadang-kadang kelihatan berbogel berjalan mengelilingi rumahnya. Makan minumnya dijaga jiran yang bersimpati dengan Pak Yim.

Abidin memang kenal benar dengan Pak Yim kerana dia pernah mengunjungi orang tua itu meminta dia menunjukkan makhluk peliharaannya. Dengan berpura-pura ingin menuntut ilmu sesat itu, dia berjaya memperdayakan Pak Yim memperlihatkan ketujuh-tujuh makhluk berkenaan.

“Mulanya, ia datang dalam bentuk kucing yang besar. Lebih kurang sebesar anjing sebanyak tujuh ekor. Tidak berpuas hati, saya minta dia tunjuk dalam bentuk sebenar makhluk itu. Kemudian, muncul tujuh ekor ular yang besar.

“Saya merayu dia menunjukkan rupa sebenar. Tidak lama selepas itu saya nampak lembaga yang besar dan hitam dengan mata merah menyala. Menyedari niat saya dan rakan hanya mahu melihat makhluk itu, bukan untuk menuntut ilmu, Pak Yim menghalau kami.

“Saya pernah bertanya mengapa dia tidak membuang makhluk itu kerana dia sudah tua. Namun katanya dia sayang,” kata Abidin.

Abidin tidak berasa risau membersihkan semak samun di sebelah rumah Pak Yim kerana tahu tanah itu bukan kepunyaan orang tua berkenaan. Makhluk peliharaan Pak Yim cuma menjaga harta bendanya saja.

Hampir separuh hari berhempas pulas, Abidin tersenyum lega melihat tanah sekangkang kera itu sudah bersih. Kini dia cuma membilang hari memulakan perniagaan air soya.

Malam itu, Abidin ke rumah rakannya untuk membincangkan perniagaan mereka. Perbincangan yang disangka cuma sekejap rupanya mengambil masa panjang. Selepas jam 12 tengah malam Abidin akhirnya meminta diri untuk pulang.

Dia sedikit pun tidak berasa takut menaiki motosikal untuk balik ke rumah yang terletak kira-kira 10 kilometer dari rumah rakannya. Dia sudah biasa balik ke rumah pada waktu dinihari.

Bagaimanapun, sebaik melintas kawasan baru dibersihkannya petang tadi, motosikalnya tiba-tiba berat dan enjinnya mati.

“Kenapa pula motosikal ini tiba-tiba buat hal. Tadi elok saja. Minyak habiskah atau tayar pancit?” Abidin menyoal diri sendiri tanpa mengesyaki sebarang perkara lain.

Sedang asyik tertanya sendiri, dia tiba-tiba terpandang cermin sisi dan ketika itu semangat lelakinya sedikit tercabar. Daripada cermin itu, dia ternampak ada makhluk duduk membonceng di belakang dengan siung yang panjangnya kira-kira sejengkal.

Ketika itu, Abidin hanya mampu membaca ayat suci al-Quran dan bersungguh-sungguh menghidupkan motosikalnya. Hanya selepas melepasi kawasan itu, barulah motosikalnya kembali bergerak laju.

Abidin tidak menoleh ke belakang lagi. Dia terus memecut sehingga sampai di rumah. Abidin tidak terus masuk, sebaliknya untuk beberapa minit dia terus berada di motosikalnya untuk mengumpul semula kekuatan. Berikutan itu, hasratnya untuk berniaga pada bulan puasa dibatalkan.

Beliau bukan yang pertama diusik makhluk peliharaan Pak Yim kerana sebelum itu ada beberapa orang pernah diganggu tetapi tidak sampai menunjukkan rupa seperti yang berlaku kepadanya.

Seorang rakan abang Abidin pernah dimarah ayahnya kerana disangka ingin berjenaka apabila memberitahu tidak boleh mengangkat kereta sorong berisi tanah yang tidak seberat mana.

“Mereka sedang membersihkan kawasan berhampiran rumah Pak Yim apabila Haikal memberitahu ayahnya kereta sorong berisi tanah itu amat berat. Ayahnya menyangka dia bergurau.

“Tiba-tiba Pak Yim datang dan berkata: ‘Jangan kacau mereka’, barulah kereta sorong itu boleh digerakkan. Rupa-rupanya Pak Yim datang memarahi makhluk peliharaan yang duduk di dalam kereta tolak itu,” kata Abidin.

Friday, November 6, 2009

Kepada Pelajar UKM Tahun Satu

Perhatian

  • Kepada semua pelajar UKM tahun satu yang ingin menyertai perkampungan UPSM, sila berbuat demikian di bilik gerakan UPSM
  • Perkampungan akan bermula pada 16/11/09 hingga 11/12/09
  • Tempat penginapan : Kolej Dato Onn
  • Pelajar akan dibenarkan pulang ketika raya Aidiladha dan dikehendaki datang semula untuk program seterusnya
  • Tiada yuran dikenakan
  • Pelbagai program menarik akan diadakan seperti ketahanan gunung angsi dan opkim perlis
Diharap semua peserta yang mendaftar sebagai ahli baru UPSM dapat melapangkan masa dan menikmati pengalaman baru dalam menjadi fasilitator UKM.

Thursday, November 5, 2009

Aku Seorang Jurutera

Salam

Adakah anda sehat mlm ni??sedih??ohh..jgn begitu..aku sehat sekali mlm ni.Klo anda sedih, lapor, kucing mati or wut ever la, cpat2 g mntak tlg ngn maple fariz maju nu..kenape???sbb nan die best..hahaha

Erm, masuk minggu ni da minggu ke bpe ek dlm klendar dak fakulti len. tp pe yg aku taw kalender dak kejut tahun 4, minggu ni adalah minggu ke 9. kitorang ade 5 minggu ag tuk stadi n then baru final..hoho lama ag tu..idup dak final year..yeeaah!!!

Mesti ade dikalangan korang yg da abes final kan???haaa..wt pe ag tu.g la blk umah nu.menyemak kt ukm lak.ngeh3 jgn marah.kepada mereka sume(yg da abes final exm je..hek3) selamat berpacking la yer..


baju korang ade bnyak cmni tak???heh

Aku nk cite ape sebenarnye nih???haish..ok da ingat.heh

Aku sangat ske jadi engineer!!!

Tiap2 minggu de presentation, presentation n presentation..khamis minggu lepas de present tuk subjek EM, sabtu lepas present LI, tadi present FYP, next week de ag present tuk data comm. n baru je bukak spin tgk de ag assignment baru yg nk disetelkan dan dipresentkan..haiyoo klo tak present tak leh ke..(bebuih mulut mabuk present)

Kena slalu googling la..stadi..stadi..stadi..dlm jamban pon stadi..=D



Naruto pon pandai stadi taw..ngeh3

Tuesday, November 3, 2009

Jom Layan

Pak cik banyak keje nk buat nih.tapi singgah kejap la yer. mo kongsi lagu ngan anak2 sume.selamat berkaroke..ngee~~


Don’t want much, I just want everything
Thought that I could, do almost anything
One step in front of the other
Thought that I could do it alone

In the blink of an eye, it’s just another day
Telling me why, I’ll find another way
Got this feeling, got me reeling
I can almost start believing

Now there’s me and you
And we are not alone
You and me
We are together now
Through my window, I can see there’s
More than you and more than me
Me and you
And we are not alone
Different view
We are together now
Through my window, I can see
Our wildest dreams could be so real

I see a spark, it starts a fire
Is this the one worth waiting for?
Thought that I could do it without you
Can’t exist like this anymore

Now there’s me and you
And we are not alone
You and me
We are together now
Through my window, I can see there’s
More than you and more than me

Now there’s me and you, you and me
We are not alone and we are together
Through my window I can see
Our wildest dreams could be so real

Pengumuman Penting

Di sini patik nk umumkan something yg sgt penting

penting utk aku dan juga pegetahuan korg sume

Setelah diperkenan oleh dekan2

dan pak imam2 di surau ptsl

maka aku istiharkan

bahawa...

aku belom start exam final lagi

so

tak yah la selalu tanye ble exam habis???tinggal bpe paper ag???ble aku jawab blom stat, mula la tnye npe..g la tnye sama dekan aku nu.dorg sume yg reka sistem baru.haish

Ok la, aku rewind balik la ek. dak FKAB tahun 4 LI pada bln 4-8 yg lalu. then sem satu sesi 09/10 dorg (termasuk aku la) stat bln 9. so no wonder la final lambat. pancit den nk kejor silibus bior sama ngn korg taw..

Monday, November 2, 2009

Khas Buat Geng Sony

Kepada syafiq si jiwa lalat, sila bce cite dongeng yg akan sy sampaikan sekejap lg ni dgn hati yg tenang dan tabah ye. sy taw anda sehati sejiwa ngn lalat tp jgn terus jd lalat pasni selepas rahsia kerajaan yg sy nk cite pasni terbongkar..hahaha

Sebetulnye dongeng rakyat yg sy nk gtaw ni juga ditujukan pada saha, fikri dan nuril.jadi syafiq jgn perasan la yer. sy tujukan pd kamu sbb kamu je yg blogging..hek3

Begini kisahnye. kejadian ni nk kata lama tak lama jugak la tapi berlaku pada bln lepas iaitu khamis 8/10/09 (da lama la kan???ngeh3). dimana abg epi telah call aku ajak mkn2.aku ingatkan jamuan raye tapi rupe2nye mkn2.mkn besau tu..

Nak taw sape je yg ade???Abg Epi n isteri, Abg Khairul, Kak Ana n Kak Bed je.rugi korg tak de..hahaha sampai nk termuntah ktorang mkn.

Haaa..ingat lagi dwet 300 hinggit yg kte menang QI dlu???gne dwet tu la. mcm2 ktorang mkn. sampai kucing lalu sebelah meja pon ktorang ajak join sekaki.

Menunya???haaa..ikan siakap tiga rasa, udang celup tepung, sotong celup tepung, paprik ayam, sup ekor, sayur campur n mcm2 ag lah.puas hati beb..untung aku duk ukm jah.leh join mkn2 tu.klo tak,duk menung tepi tangga la.haha



sekadar ganbar hiasan tuk mengjeleskan syafiq dan sekutunya..ngeh3


Ok la beb, pape pon aku windu sama korang. All da best dalam hidup n jgn lupa skali akhirat..=)


Ini la kami dizaman muda2 dlu..=)

Sunday, November 1, 2009

Penyegar Otak~~

Mari kawan2 sume..ptg gni elok kte layan lagu je.sudah2 la tu blaja.simpan jap.kte dgr lagu ni.sure best.sambil layan tu pekena la secawan kopi ngn biskut kering..hahaha




Haaa..amacam???terhibur tak???sure heboh la..ngeh3

Aduhai Masa

Ngah syok2 menggodek2 laptop nih, tetibe terpandang kalender kt penjuru atas kanan laptop aku nih.tgk penye tgk,lah. hari ni da 1 November 2009!!!.

Maknanya ape tu???haaa..maknanye bumi ni berpusing sgt cepat.sampai tak pasan korang sume da makin tua berjanggut.da buleh beranak pinak.

Sebut sal beranak pinak nih, rini aku de g satu kenduri.member aku beb. member UPSM batch aku iaitu batch 20 yang disayangi.namanye ziela yaman. Tahniah ziela n Zul . Alhamdulillah da selamat seminggu die menjadi isteri zul yg sah. jeles lak. baru je grad da terus kawen.rezeki die.haaa..kte tunggu family day UPSM nanti samada ziela da berisi ke belom..ngeh3

Pape pon tahniah la ziela ek.moga bahagia hingga akhir hayat.amin.aku???turn aku lambat lg la kot.klo de rezeki nnti aku inform ek.takleh langgah bendul.kena tunggu yg atas2 dlu.ngeh3

Erm, masa makin berlalu, umur makin bertambah.tapi renung2kan apakah amalan kte juga makin bertambah seiring dengan usia kte???renung2kan selamat beramal..

Saturday, October 31, 2009

Salam Perpaduan

Entri ni sebenarnye sudah agak terlambat.tapi takpe lah.sebelum pintu dectar tertutup, sebelum dg jadi port men badminton je, sebelum mne2 dewan la yg nga besusun meja exam tu dikemas, aku nk ucap selamat maju jaya la buat sume warga ipt khususnya warga UKM yang sedang menjalani final exam skg nih.

Aku jugak nk pesan kt cni,klo da study tu,bior le bukak buku lg lama dari ngadap FB. bukan ape,dari pemerhatian aku,ramai gk yg duk men FB lg musim2 exam nih. tinggal la kejap farmville nu.tok sah bukak cafe word.bior aku je yg men.aku takpe la,lambat ag exam..muahahaha gelak guling2 (padahal bnyak asgment gk..haish)

Haaa..stdy2 gk..ksihatan jgn lupa jaga.jaga pemakanan jugak.jgn lupa tdo mesti cukup.jgn terlebih jgn tekurang.kang jd zombi lak.payah tu.tak pasal PK full nnti.

K lah..selamat maju jaya skali lg.adios..=)

Friday, October 30, 2009

Akhirnyer~~

Godek punyer godek

klik punyer klik

akhirnyer

tadaaaa

bertukar gk layout blog aku nih

walaupon simple jah

tp hope pasni layout nih tak wt hal lah

hohoho~~~

Wednesday, October 28, 2009

OooOohh...aku benci~~

Kawan2 sume...

tlg aku

aku tak ske ngn layout aku nih

aku mau bertukar!!!

mood blogging kureng sbb layout tak cantik dah..

Saturday, August 29, 2009

Perjuangan 5 bulan

Pejam celik pejam celik

tak tdo2

Pejam celik pejam celik

da seminggu kte pose

Pejam celik pejam celik

da abes aku intern

Pejam celik pejam celik

da nk stat blaja

Pejam celik pejam celik

da kena wt tesis lak

Pejam celik pejam celik

yer..pejam lagi..hahaha

Pejam celik pejam celik

mlm ni aku blk umah

setelah kian lama tak blk

mama...here I come!!!


yeeeeeaaahh!!!


Thursday, August 27, 2009

Bob..

Bob

hanya sekadar nama

da lama aku tak dgr paggilan tu

aku windu..

windu ngn nama tu

windu ngn mereka yg panggil aku bob

aku windu sama kosmet aku

aku windu sama member kampungku

aku windu sama member lamaku

ohh aku windu



Diariku...

April



Bangun awal pagi tuk g kje
Morning meeting tak penah miss
Ade ramai supervisor
Ade ramai member trainee yg kamceng

Mei - Jun

Punch in kdg2 lewat kdg2 awal
tapi paling lewat pon tak lebih 10minit
morning meeting leh kira je bpe kali pg
nk taw nape???
tiap2 pagi g bekfes dlu..hek3
supervisor baik..sporting
kje pon mcm2
tiap kali mkn mesti sama2..berlima
leh wt team futsal ag

Julai - Ogos

kemalasan tuk g kje melanda
member trainee sume da abes
supervisor lama pon da berenti
bganti lak ngn yg baru
sgt la tak seronok
pagi2 da kena g morning meeting blk
kje pon nk harapkan ngn sorg sv
sgt tak mencabar
time mkn kdg2 beteman kdg2 sorg
naseb la bdn

sekarang...
aku bebas
da tak payah nk pk pape sal kje
tempoh 5bln tu lama ok
dan skg..
dpt la aku abadikan diri aku kt UPSM tanpa ade gangguan len
pape pon aku seronok bkerja


Sunday, August 9, 2009

Bersawang

Tiap2 hri aku jenguk blog aku nie

tapi...

MySpace

hri n aku bukak lagi..

aku dapati..

bersawang!!!

MySpace

kesian..

terbengkalai
da tak terupdate
MySpace

aku godek2

MySpace

aku blah

MySpace





-->
-->
-->

Saturday, July 18, 2009

TAN 3272

Sejak dua menjak nie

moto aku tak bape sehat sgt

jadi

Semalam

balik je keje, terus terjah kedai
pomen

sampai terkejut pomen tu

siap melatah ag..

selepas die cek
tenggiling aku tu,

ternyatalah da tahap kritikal

seb bek aku cepat

klo tak....tak taw lah

setelah di
operatekan, tukar mentol lampu tukar breakpack tegang rantai

akhirnya tenggiling aku kembali cergas

tapi tu pon tak lama
sebab..

dokter pomen menasihatkan aku menukar
tayar depan belakang, minyak hitam n spoket

hoho..demi kamu
TAN..pape pon aku tak kesah..

p/s:ble nk basuh moto nih???

-->

Sunday, July 12, 2009

Bosan~~

Ku bangun pagi ku pandang dinding

bOsan..

ku melangkah ke surau, solat

kembali ke tempat persembunyianku

sambung tdo

ohh bOsan..

bila bgn tgk dah ptg

keje banyak lom siap

mende dlm kepala pon banyak nak pikir

dah nk meletup

bOsan..

tido dah makan pon dah

tgk kiri tgk kanan

tgk tv, tv tgk aku

alahai

bOsan..bOsan...

seb bek la de pc UP leh gk wt keje

laptop sendiri ntah da cmne jadinya

nk on9 pon takleh

seronoknya melihat masing2 gumbira di depan laptop dorang

aku???

ohh tidak...

kepalaku serabut

aku bOsan sekarang!!!



 

:: Wishlist ::

iPhone
iPad
MacBook
Keje stabil
Ada kete
Ada bini
Rumah
DSLR
Beli mama kete
Superbike
CRZ
Bwk wifey tgk panda
Bwk parents pegi haji
Umrah